Πέμπτη 25 Ιουνίου 2009

Ξεπερνά κάθε προσδοκία προσέλευσης το νέο Μουσείο

Κάθε προσδοκία σε προσέλευση φαίνεται να ξεπερνά το νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Είκοσι πέντε χιλιάδες εισιτήρια δόθηκαν μέσω Ίντερνετ, ενώ δέκα χιλιάδες άτομα πέρασαν την Τετάρτη από τα εκδοτήρια.

Πρώτοι σε κρατήσεις είναι οι Έλληνες, δεύτεροι οι Αμερικάνοι και τρίτοι οι Βρετανοί.

Με το ερώτημα «ήρθε η ώρα να επιστρέψουμε τα Ελγίνεια Μάρμαρα» ξεκίνησε την Τετάρτη ψηφοφορία στον διαδικτυακό τόπο της εφημερίδας Guardian.

Προς το παρόν η ζυγαριά γέρνει υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων στην Ελλάδα με 77,4%. Η ψηφοφορία είναι ανοιχτή σε όλους και θα συνεχιστεί για πέντε ημέρες.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι εισήγηση υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα ψηφίστηκε από τη Γερουσία της Αυστραλίας. Η εισήγηση έγινε από τον αρχηγό του κόμματος των Πρασίνων Μπομπ Μπράουν.

Συγκεκριμένα, ο αρχηγός των Πρασίνων κάλεσε τον Αυστραλό Πρωθυπουργό να πιέσει τη βρετανική κυβέρνηση να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Κατά τη συζήτηση της εισήγησης του κ. Μπράουν στη Γερουσία την Τετάρτη, ο ανεξάρτητος [ελληνικής καταγωγής] γερουσιαστής Νίκος Ξενοφών πρότεινε να αντικατασταθεί η φράση «Ελγίνεια Μάρμαρα» από τη φράση «Μάρμαρα του Παρθενώνα».

Ο κ. Μπράουν δέχτηκε με χαρά την πρόταση του ανεξάρτητου γερουσιαστή, ενώ ο αρχηγός του Εθνικού Κόμματος, γερουσιαστής Μπάρναμπι Τζόϊς, είπε: «Θα ήθελα να πω μόνο ότι αισθάνομαι υπέροχα για τη συζήτηση αυτή στην αυστραλιανή γερουσία και με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο η πρόταση για την επιστροφή των Γλυπτών». Η εισήγηση έγινε δεκτή σχεδόν ομόφωνα.

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός της αυστραλιανής πολιτείας της Βικτόριας Τζον Μπράμπι κάλεσε από το βήμα του πολιτειακού Κοινοβουλίου τη Βρετανία να επιστρέψει αμέσως τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Ο κ. Μπράμπι είπε ότι εκ μέρους της κυβέρνησής του και των Ελλήνων της Πολιτείας του θα στείλει επιστολή στον πρωθυπουργό της Αυστραλίας Κέβιν Ραντ, από τον οποίο θα ζητήσει να κάνει παρέμβαση στο Βρετανό ομόλογό του Γκόρντον Μπράουν για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, τονίζοντας ότι αυτό αποτελεί και θέση του αυστραλιανού λαού.

Στη συνέχεια, ο κ. Μπράμπι ανέφερε ότι η κυβέρνησή του τα τελευταία χρόνια έχει διαθέσει πάνω από έξι εκατομμύρια δολάρια σε οργανώσεις ομογενών για την οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, την κοινωνική πρόνοια κ.α.

Επίσης, και η Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης, με ανακοίνωσή της, ζητά την επιστροφή των Γλυπτών και καλεί την αυστραλιανή κυβέρνηση του Κέβιν Ραντ να κάνει σχετικές παρεμβάσεις προς την βρετανική κυβέρνηση, σημειώνοντας ότι η επιμονή του Βρετανικού Μουσείου να διατηρεί τους κλεμμένους θησαυρούς είναι «απαράδεκτη».

Εν τω μεταξύ, το νέο μουσείο της Ακρόπολης έπεισε και τον κριτικό τέχνης και αρχιτεκτονικής Ρόουαν Μουρ, να εκδηλωθεί δημόσια υπέρ της επιστροφής στην Ελλάδα των γλυπτών του Παρθενώνα.

Σε άρθρο του στην απογευματινή εφημερίδα του Λονδίνου Ιβνινγκ Στανταρντ με τον τίτλο «Ας επιστρέψουμε τώρα τα Ελγίνεια μάρμαρα», τονίζει: «Το νέο μουσείο της Ακρόπολης είναι αρκετό για τους πατριώτες του Λονδίνου να αναθεωρήσουν τις θέσεις τους και να δώσουν πίσω στους Έλληνες την ιστορία τους. Θα είναι φοβερό επικοινωνιακό μειονέκτημα για το βρετανικό μουσείο εάν συνεχίσει να έχει τα Μάρμαρα. Ο κάθε επισκέπτης στο νέο μουσείο της Ακρόπολης θα διαπιστώνει ότι μια σπουδαία οικογένεια γλυπτών είναι χωρισμένη από τους Βρετανούς οι οποίοι συνεχίζουν να εξασκούν την αποικιοκρατική πολιτική της λεηλασίας. Πολύ περισσότερο οι Έλληνες έδειξαν με την κατασκευή του νέου μουσείου τι σημαίνουν γι αυτούς τα Μάρμαρα. Το βρετανικό μουσείο πρέπει να τα επιστρέψει με μεγαλοψυχία και γενναιοδωρία», τονίζει στο άρθρο του ο Ρόουαν Μουρ.

Εν τω μεταξύ, σε εκτενές δημοσίευμα της εφημερίδας «New York Times» διατυπώνεται η θέση ότι η υπόθεση των μαρμάρων του Παρθενώνα ανάγεται σε μια άλλη εποχή και για το λόγο αυτό η συζήτηση θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί, ενώ επίσης σημειώνεται ότι ο χώρος του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης είναι «ευχάριστος και ευάερος», επισημαίνοντας ότι η συλλογή των εκθεμάτων είναι «ένα θαύμα».