Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2009

Μια περιουσία για ιδιαίτερα ξοδεύουν οι Ελληνες

590 εκατ. ευρώ ξοδεύουν κάθε χρόνο οι ελληνικές οικογένειες για την προετοιμασία των μαθητών για το σχολείο και την εκμάθηση ξένων γλωσσών.

Οι ελλείψεις της δημόσιας παιδείας, το άγχος των γονιών για το μέλλον των παιδιών τους, αλλά και οι φρενήρεις εργασιακοί ρυθμοί που λειτουργούν αποτρεπτικά στο να βοηθήσουν στη μελέτη των παιδιών τους, είναι οι κυριότεροι παράγοντες που έχουν οδηγήσει την ελληνική οικογένεια στο αναγκαίο κακό της παραπαιδείας, που δεν είναι μόνο τα φροντιστήρια αλλά και τα ιδιαίτερα μαθήματα.

Το κόστος για τα ιδιαίτερα μαθήματα ενός μαθητή διαφοροποιείται σημαντικά και μπορεί να ξεπεράσει -σε κάποιες περιπτώσεις- ακόμη και τα 1.000 ευρώ τον μήνα ή αλλιώς 10.000 ευρώ τον χρόνο, ειδικά όταν πρόκειται για την προετοιμασία μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Μια περιουσία για ιδιαίτερα ξοδεύουν οι Ελληνες

Αδιάψευστο μάρτυρα άλλωστε αποτελεί και η τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, σύμφωνα με την οποία, οι ελληνικές οικογένειες δίνουν ετησίως για τα ιδιαίτερα μαθήματα μαθητών γυμνασίου και λυκείου 405 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για τα ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών -για μαθητές ηλικίας 6 έως 19 ετών- δαπανώνται σχεδόν 185 εκατομμύρια ευρώ.

Τα ποσά πάντως που δίνονται για τα ιδιαίτερα μαθήματα εξαρτώνται από διάφορες παραμέτρους, όπως η εμπειρία του καθηγητή, το διδασκόμενο μάθημα, οι ειδικές συμφωνίες μεταξύ γονιού και εκπαιδευτικού κ.ά.

Στην «ελεύθερη αγορά» των ιδιαίτερων μαθημάτων πάντως υπάρχουν και ορισμένες ακραίες περιπτώσεις καθηγητών οι οποίοι ζητούν για μία ώρα ακόμη και 100 ευρώ.

«Μεγάλα ονόματα»
Τα συγκεκριμένα ποσά αφορούν «μεγάλα ονόματα» φιλολόγων ή και μαθηματικών που «πουλάνε» πολυετή πείρα και άριστα αποτελέσματα στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Κατά τα λοιπά, το τελευταίο διάστημα, ελέω και της οικονομικής κρίσης, έχουν αρχίσει να αναζητούνται λύσεις για μείωση του κόστους. Ως εκ τούτου, προκρίνεται η λύση για ιδιαίτερα μαθήματα με τη συμμετοχή δύο μαθητών του ιδίου επιπέδου, μία λύση η οποία είναι συμφέρουσα αλλά δεν υποστηρίζεται απ όλους τους καθηγητές.

ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ΕΔΑΦΟΣ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΝΑ ΔΥΟ ΜΑΘΗΤΕΣ
Ποιοι παράγοντες διαμορφώνουν το κόστος της διδασκαλίας στο σπίτι

* Η ηλικία του παιδιού:

Συνήθως όταν πρόκειται για παιδιά δημοτικού το κόστος είναι μικρότερο και τα μαθήματα για τη μελέτη των μαθητών γίνονται συνήθως από φοιτητές.

Το κόστος ανεβαίνει όσο μεγαλώνει το επίπεδο δυσκολίας, με αποκορύφωμα τη Γ λυκείου, οπότε και γίνεται η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

* Το επίπεδο του καθηγητή:

Πολλές φορές -εξαιτίας και του μικρού προϋπολογισμού μίας οικογένειας- προκρίνεται η λύση ενός εν ενεργεία φοιτητή για να μειωθεί το κόστος.

Η ωριαία αποζημίωση ανεβαίνει όταν ο καθηγητής έχει πολυετή πείρα και εκτοξεύεται σε δυσθεώρητα ύψη, στις περιπτώσεις που κάποιος καθηγητής έχει φτιάξει «όνομα» και του έχουν πιστωθεί επιτυχίες με άριστες βαθμολογίες υποψηφίων στις εξετάσεις.

* Η περιοχή όπου γίνονται τα μαθήματα:

Με διαφορετικά ποσά αμείβονται οι καθηγητές που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα στις λεγόμενες «πλούσιες» περιοχές συγκριτικά με δήμους όπου η πλειονότητα των ανθρώπων προέρχεται από φτωχά λαϊκά στρώματα.

* Οι συμφωνίες μεταξύ καθηγητών - γονέων:

Το «πακέτο συμφωνίας» που μπορεί να συνάψει ο γονιός με τον καθηγητή που θα παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα στο παιδί του ωφελεί και τις δύο πλευρές. Στις τάξεις του δημοτικού, όπου τα μαθήματα γίνονται συνήθως από φοιτητές, πολλές φορές οι υπηρεσίες των «καθηγητών» δεν σταματούν μόνο στη μελέτη των παιδιών, αλλά συνεχίζονται και με τη φύλαξή τους έως να γυρίσουν οι γονείς από τη δουλειά.

Στο γυμνάσιο και το λύκειο, οι ώρες που θα ζητηθούν, η διάρκεια των μαθημάτων (αν θα γίνονται για δύο, τρεις μήνες ή για όλη τη χρονιά) είναι παράγοντες που μπορούν να ανεβάσουν ή να μειώσουν το κόστος.

* Η επιλογή του σπιτιού που θα διεξάγονται τα μαθήματα:

Η επίσκεψη ενός καθηγητή στο σπίτι του μαθητή δύο, τρεις ή περισσότερες ημέρες την εβδομάδα ανεβάζει το κόστος. Αντίθετα, όταν ο μαθητής μεταβαίνει ο ίδιος στο σπίτι του καθηγητή, τότε υπάρχει μείωση κατόπιν συμφωνίας γονέα με καθηγητή.

* Μαθήματα με δύο παιδιά:

Τα τελευταία χρόνια, κερδίζουν έδαφος τα ιδιαίτερα μαθήματα ανά δύο μαθητές. Πολλές φορές διεξάγονται μεταξύ συμμαθητών ή φίλων από άλλα σχολεία, με την προϋπόθεση όμως οι μαθητές να είναι του ίδιου μαθησιακού επιπέδου.

Πρόκειται για μία συμφέρουσα οικονομικά λύση, η οποία μπορεί να έχει κέρδος πολλών ευρώ. Ενδεικτικά, ένας καθηγητής που ζητάει 20 ευρώ την ώρα για έναν μαθητή μπορεί -και για τους δύο- να λαμβάνει συνολικά 30 ευρώ την ώρα.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Οι τιμές από το δημοτικό έως τη Γ' Λυκείου

Δεν είναι ακριβώς για όλα τα βαλάντια, αλλά υπάρχουν διαφοροποιήσεις στο κόστος της ωριαίας αποζημίωσης των καθηγητών που παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα.

Ακριβότερα, όπως επισημαίνουν καθηγητές και γονείς, στοιχίζουν τα μαθήματα για την προετοιμασία των πανελλαδικών στην Εκθεση και τα Μαθηματικά, τα οποία κυμαίνονται από 25 έως 50 ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνουμε τις ακραίες περιπτώσεις των 100 ευρώ ανά ώρα.

Λίγο χαμηλότερα είναι τα ποσά για τα το γυμνάσιο, με τις τιμές να παίζουν μεταξύ 20 και 30 ευρώ, ενώ στο λύκειο -στις δύο πρώτες τάξεις- το αντίστοιχο ποσό είναι μεταξύ 25 με 35 ευρώ.

Δυστυχώς όμως ορισμένοι γονείς αναγκάζονται, λόγω έλλειψης χρόνου αλλά και άλλων παραγόντων, να ξεκινούν μαθήματα στο σπίτι ακόμη και από το δημοτικό.

Οι τιμές είναι σαφώς χαμηλότερες, όταν πρόκειται για μελέτη-προετοιμασία των παιδιών και δεν ξεπερνούν τα 15 ευρώ την ώρα.

Ωστόσο, όταν τα ιδιαίτερα αφορούν την εκμάθηση ξένων γλωσσών τα μαθήματα μπορεί να κοστίσουν την ώρα ακόμη και 30 ευρώ.


ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Το κόστος ανεβαίνει ανάλογα και με την... περιοχή
Μαριάννα Καφύρα, Πτυχιούχος Αγγλικής Φιλολογίας

Ποικίλλουν οι τιμές για τα ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών ανάλογα με την τάξη, την ηλικία, την περιοχή αλλά και το επίπεδο του καθηγητή και μπορεί να φτάσουν έως τα 600 ευρώ μηνιαίως.

Σύμφωνα με την πτυχιούχο Αγγλικής Φιλολογίας Μαριάννα Καφύρα, οι τιμές για τις μικρές τάξεις των αγγλικών κυμαίνονται από 9 έως 12 ευρώ την ώρα και απαιτούνται, συνήθως, 3 ώρες την εβδομάδα.

Πρόκειται για παιδιά δ και ε δημοτικού και το ποσό που δίνουν οι γονείς για την ωριαία αποζημίωση εξαρτάται από το αν πρόκειται για πτυχιούχο Αγγλικής Φιλολογίας (το ποσό είναι μεγαλύτερο) ή απλώς για φοιτητή ο οποίος είναι κάτοχος lower ή proficiency.

Σύμφωνα με την κ. Καφύρα, τα ποσά που δαπανώνται για τις μεγαλύτερες τάξεις ανεβαίνουν και κυμαίνονται μεταξύ 20-25 ευρώ. Για τις μεγαλύτερες τάξεις -τη χρονιά που προηγείται της εξέτασης για lower ή proficiency- απαιτούνται 5 με 6 ώρες την εβδομάδα, με το συνολικό ποσό για ένα μήνα να εκτοξεύεται στα 600 ευρώ.

Οπως υποστηρίζει η κ. Καφύρα, οι τιμές μπορεί να είναι ακόμη υψηλότερες σε περιοχές με μεγαλύτερα εισοδήματα όπως Κηφισιά, Κεφαλάρι, Γλυφάδα, Ψυχικό κ.ά. καθώς γνωρίζει και κάποιες ακραίες περιπτώσεις καθηγητών που λαμβάνουν ακόμη και 50 ευρώ την ώρα».

Το δημόσιο σχολείο δεν παρέχει όλα όσα θα έπρεπε
Τάσος Φούγιας, γονιός

«Ιλιγγο προκαλεί το ποσό που δίνει ετησίως για ιδιαίτερα μαθήματα -και για τις δυο του κόρες- ο Τάσος Φούγιας, καθώς ανέρχεται σε 10 με 11 χιλιάδες ευρώ.

Η μικρή του κόρη θα πάει δ δημοτικού και η μεγάλη β γυμνασίου. «Την περσινή χρονιά έδινα για μαθήματα γερμανικών για τη μικρή μου κόρη 30 ευρώ την ώρα και για 6 ώρες την εβδομάδα, ενώ η μεγαλύτερη, που πήγαινε α γυμνασίου, έκανε ιδιαίτερα μαθήματα 3 ώρες την εβδομάδα. Τα συγκεκριμένα μαθήματα ήταν συνδυαστικά, δηλαδή αφορούσαν τις ανάγκες της ξένης γλώσσας αλλά και των μαθημάτων στο σχολείο», αναφέρει ο κ. Φούγιας.

Στην προφανή ερώτησή μας για τους λόγους που επέλεξε τη λύση των ιδιαίτερων μαθημάτων, που δεν είναι και η πλέον συμφέρουσα, έκανε λόγο για έλλειψη εμπιστοσύνης προς το δημόσιο σχολείο και υποστήριξε πως δεν παρέχει όλα όσα θα έπρεπε. «Η επιλογή άλλωστε να πάνε τα παιδιά μου σε ιδιωτικό σχολείο έχει να κάνει με την ποιότητα που προσφέρει το δημόσιο», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Τα ιδιαίτερα μαθήματα και στα δύο παιδιά του γίνονται καθ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και με ελαφρώς μειωμένους ρυθμούς τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και τους καλοκαιρινούς μήνες.