Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009

Ανάσα για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά

Το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση των οφειλών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών κινείται στη σωστή κατεύθυνση και επιχειρεί να αντιμετωπίσει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της κοινωνίας, επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά.

Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη αντίδραση στο νομοσχέδιο για την ανακούφιση των υπερχρεωμένων δανειοληπτών. Οπως εκτιμούν οι έμποροι, «θα βοηθήσει στην τόνωση της κατανάλωσης και, σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους των επιτοκίων των πιστωτικών καρτών, θα ξαναζωντανέψει την αγορά».

Μεγαλύτερο όμως ενδιαφέρον έχει η δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο, το οποίο έδωσε στη δημοσιότητα την περασμένη Τετάρτη η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη, που άρχισε στον ιστότοπο opengov.grypan καθώς έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον εκατοντάδων πολιτών. Περισσότεροι από 650 πολίτες είχαν παρέμβει ως χθες το βράδυ, αξιολογώντας τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, άλλος λίγο, άλλος πολύ και άλλος περισσότερο, ως θετικές σε κάθε περίπτωση.

Η πρωτότυπη μέθοδος δημόσιας συζήτησης, και μάλιστα για ένα θέμα που αφορά χιλιάδες ανθρώπους- ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά θεωρεί ότι οι συνολικές οφειλές των καταναλωτών υπερβαίνουν τα 120 δισ. ευρώ-, έχει προκαλέσει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Η δημόσια διαβούλευση θα συνεχιστεί ως τις 4 Νοεμβρίου. Στη συζήτηση άλλοι τοποθετούνται σε θεωρητικό ή πολιτικό επίπεδο, αρκετοί ωστόσο καταγράφουν τις προσωπικές τους ιστορίες, που σε αρκετές περιπτώσεις αγγίζουν τα όρια του δράματος.

Χαρακτηριστικές είναι οι παρακάτω περιπτώσεις:

- «Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ποιους αφορά η ρύθμιση και πώς θα γίνεται ο διακανονισμός. Προσωπικά οφείλω σε καταναλωτικά γύρω στις 80.000 και το ποσό που πρέπει να δίνω μηνιαίως είναι γύρω στα 1.500 ευρώ, όσο περίπου και ο μισθός μου. Περιουσιακό στοιχείο δεν έχω κανένα. Με ποιον τρόπο εντάσσομαι; Νομίζω ότι είσαστε η ελπίδα όλων των Ελλήνων, σίγουρα νιώθετε το βάρος που πήρατε. Εγώ θέλω να θέσω ένα θέμα που λέγεται ΟΑΕΕ (Οργανισμός Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών) . Θέλω να αποπληρώσω την οφειλή μου, αλλά δυσκολεύομαι με τις δόσεις, δεν μπορώ να πληρώνω το τρέχον καθώς και 400 ευρώ της ρύθμισης. Η προκαταβολή μαζεύεται! Οι δόσεις! Κάντε κάτι γι΄ αυτό. Ευχαριστώ». - «Δούλευα επί 25 έτη σε μια βιοτεχνία με καλό μισθό. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια πληρωνόμουν σε ευρώ λιγότερα απ΄ ό,τι έπαιρνα σε δραχμές λόγω του ότι ο εργοδότης μου είχε οικονομικά προβλήματα. Αλλά και αυτά τα χρήματα τα έπαιρνα σε πολλές δόσεις, με αποτέλεσμα να χρεώνω πιστωτικές κάρτες και δάνεια. Τον προηγούμενο Δεκέμβριο ο εργοδότης μου με απέλυσε και προσέλαβε στη θέση μου έναν νεαρό με τον βασικό μισθό. Λόγω οικονομικών προβλημάτων του δεν μου έδωσε ούτε την αποζημίωσή μου, λέγοντάς μου ότι κάποια στιγμή θα με ξεχρεώσει. Εγώ υπέγραψα την απόλυσή μου για να πάω τουλάχιστον στο Ταμείο Ανεργίας. Με τον πρώην εργοδότη μου είμαστε και συγγενείς και επειδή γνωρίζω πραγματικά ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα αδυνατώ να κινηθώ δικαστικά εναντίον του. Εδώ και έναν χρόνο παίρνω 472 ευρώ και χρεώνω τη μία κάρτα για να ξεχρεώσω την άλλη, με αποτέλεσμα να με πνίγουν οι τόκοι. Η σύζυγός μου έχει ένα σπίτι αγορασμένο με δάνειο και έτσι φαινόμαστε και ιδιοκτήτες, με αποτέλεσμα να μην παίρνω ούτε κάποιο επίδομα ενοικίου το οποίο όλοι οι αλλοδαποί που εργάζονται στη χώρα μου λιγότερα χρόνια από εμένα το παίρνουν. Είμαι 48 ετών, έχω δύο παιδιά (το ένα του Δημοτικού) και δεν ξέρω τι να κάνω. Η μοναδική μου περιουσία είναι ένα αυτοκίνητο του 1991 και ένα χωράφι αξίας 2.000 ευρώ. Ευχαριστώ».