Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2009
Μετρούν τα όρια των σκανδάλων!
Παρέμβαση σε όλο το φάσμα του πολιτικοοικονομικού συστήματος με πέντε νομοθετικά μέτρα, που συγκροτούν πλέγμα προστασίας για τη διασφάλιση της διαφάνειας στο δημόσιο βίο, θα επιχειρήσει σύντομα το υπουργείο Δικαιοσύνης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νομοσχέδια για τα οποία ήδη έχει κάνει εισηγήσεις ο νέος υπουργός Δικαιοσύνης Χάρης Καστανίδης, είναι έτοιμα και απομένει να συνταχθούν, ώστε να ευθυγραμμίζονται τόσο με το Σύνταγμα όσο και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
* Με την αναβάθμιση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αλλάζει ο τρόπος ελέγχου των προμηθειών του Δημοσίου. Ετσι θα τεθεί όριο στις προμήθειες, που θα ελέγχονται στο μέλλον από το ανώτατο δικαστήριο. Σχεδιάζεται επίσης η δημιουργία ειδικού τμήματος στο πλαίσιο του Συνεδρίου, ενώ δεν αποκλείεται και η δημιουργία ανεξάρτητης Αρχής, που θα ελέγχει τις μεγάλες προμήθειες στο Δημόσιο.
Παρόμοια πρόταση για έλεγχο των προμηθειών από ανεξάρτητη Αρχή είχε προτείνει ο Καστανίδης και ως υπουργός Μεταφορών επί Σημίτη τον Αύγουστο του 1997 την παραμονή της υπογραφής των συμβάσεων ΟΤΕ-Siemens. Η απόρριψη, τότε, της πρότασης Καστανίδη είχε σηματοδοτήσει πολιτική κόντρα που οδήγησε στην αναδόμησή του. Πρόκειται ακριβώς για τις συμβάσεις, που τώρα ελέγχονται ποινικά από τη Δικαιοσύνη και με βάση αυτές τις συμβάσεις προφυλακίσθηκαν κατηγορούμενοι στο πλαίσιο της ανάκρισης για το σκάνδαλο της Siemens.
* Η επόμενη νομοθετική παρέμβαση προς την κατεύθυνση της διαφάνειας θα αφορά τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, που αλλάζει άρδην και σε σχέση με την πρόταση της προηγούμενης κυβέρνησης.
Φυσικά αλλάζει ο υπολογισμός του χρόνου παραγραφής, που επιμηκύνεται, ενώ πληροφορίες επιμένουν ότι έχει βρεθεί τρόπος να παρακαμφθεί και η συνταγματική δέσμευση με νέο μέτρο, που θα επιτρέπει τη διεύρυνση του οργάνου το οποίο θα παραπέμπει υπουργό ή πρώην μέλος της κυβέρνησης.
* Λύση συνταγματικά αποδεκτή έχει βρεθεί και σε σχέση με την αλλαγή του τρόπου επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης. Θα γίνεται από το υπουργικό συμβούλιο, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα, αλλά θα μεσολαβεί, όπως φαίνεται, και γνωμοδότηση από άλλο όργανο, πολύ πιο αντιπροσωπευτικό. Η αλλαγή πάντως του καθεστώτος που επικρατεί θα γίνει σε συνεργασία και με τις δικαστικές ενώσεις, και θα προωθηθεί σύντομα.
* Οπως έχει, πάντως, γραφεί, επανεισάγεται η εκλογή των προϊσταμένων των δικαστηρίων (αυτοδιοίκηση) με νέο νόμο, που θα αναμορφώνει και το καθεστώς που ίσχυσε επί ΠΑΣΟΚ μετά το 1993.
* Προβληματισμός υπάρχει για το αν πρέπει να επιτρέπεται η επανεκλογή της εκάστοτε διοίκησης των δικαστηρίων με δεδομένο ότι στο παρελθόν είχαν παρατηρηθεί συμπεριφορές δικαστικών λειτουργών καθεστωτικού τύπου. Η αιτιολογία αυτού του θεσμού, όπως μας έλεγε ανώτατος κυβερνητικός παράγοντας, είναι να αποκατασταθεί ο διαχωρισμός των δύο εξουσιών, όπως ορίζει το Σύνταγμα και όχι μόνο...
* Στο μικροσκόπιο του υπουργείου μπαίνουν και οι εκκρεμείς υποθέσεις, όπως η Siemens -η κυβέρνηση προχωράει σε Εξεταστική- το Βατοπέδι, που αγγίζει και ευθύνες υπουργών, αλλά και τα ομόλογα, για τα οποία θα υπάρξει επίσης παρέμβαση στο πλαίσιο του Συντάγματος και με σεβασμό στον άδικο, όπως χαρακτηρίζεται, αλλά υπαρκτό θεσμό της παραγραφής...
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νομοσχέδια για τα οποία ήδη έχει κάνει εισηγήσεις ο νέος υπουργός Δικαιοσύνης Χάρης Καστανίδης, είναι έτοιμα και απομένει να συνταχθούν, ώστε να ευθυγραμμίζονται τόσο με το Σύνταγμα όσο και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
* Με την αναβάθμιση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αλλάζει ο τρόπος ελέγχου των προμηθειών του Δημοσίου. Ετσι θα τεθεί όριο στις προμήθειες, που θα ελέγχονται στο μέλλον από το ανώτατο δικαστήριο. Σχεδιάζεται επίσης η δημιουργία ειδικού τμήματος στο πλαίσιο του Συνεδρίου, ενώ δεν αποκλείεται και η δημιουργία ανεξάρτητης Αρχής, που θα ελέγχει τις μεγάλες προμήθειες στο Δημόσιο.
Παρόμοια πρόταση για έλεγχο των προμηθειών από ανεξάρτητη Αρχή είχε προτείνει ο Καστανίδης και ως υπουργός Μεταφορών επί Σημίτη τον Αύγουστο του 1997 την παραμονή της υπογραφής των συμβάσεων ΟΤΕ-Siemens. Η απόρριψη, τότε, της πρότασης Καστανίδη είχε σηματοδοτήσει πολιτική κόντρα που οδήγησε στην αναδόμησή του. Πρόκειται ακριβώς για τις συμβάσεις, που τώρα ελέγχονται ποινικά από τη Δικαιοσύνη και με βάση αυτές τις συμβάσεις προφυλακίσθηκαν κατηγορούμενοι στο πλαίσιο της ανάκρισης για το σκάνδαλο της Siemens.
* Η επόμενη νομοθετική παρέμβαση προς την κατεύθυνση της διαφάνειας θα αφορά τον νόμο περί ευθύνης υπουργών, που αλλάζει άρδην και σε σχέση με την πρόταση της προηγούμενης κυβέρνησης.
Φυσικά αλλάζει ο υπολογισμός του χρόνου παραγραφής, που επιμηκύνεται, ενώ πληροφορίες επιμένουν ότι έχει βρεθεί τρόπος να παρακαμφθεί και η συνταγματική δέσμευση με νέο μέτρο, που θα επιτρέπει τη διεύρυνση του οργάνου το οποίο θα παραπέμπει υπουργό ή πρώην μέλος της κυβέρνησης.
* Λύση συνταγματικά αποδεκτή έχει βρεθεί και σε σχέση με την αλλαγή του τρόπου επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης. Θα γίνεται από το υπουργικό συμβούλιο, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα, αλλά θα μεσολαβεί, όπως φαίνεται, και γνωμοδότηση από άλλο όργανο, πολύ πιο αντιπροσωπευτικό. Η αλλαγή πάντως του καθεστώτος που επικρατεί θα γίνει σε συνεργασία και με τις δικαστικές ενώσεις, και θα προωθηθεί σύντομα.
* Οπως έχει, πάντως, γραφεί, επανεισάγεται η εκλογή των προϊσταμένων των δικαστηρίων (αυτοδιοίκηση) με νέο νόμο, που θα αναμορφώνει και το καθεστώς που ίσχυσε επί ΠΑΣΟΚ μετά το 1993.
* Προβληματισμός υπάρχει για το αν πρέπει να επιτρέπεται η επανεκλογή της εκάστοτε διοίκησης των δικαστηρίων με δεδομένο ότι στο παρελθόν είχαν παρατηρηθεί συμπεριφορές δικαστικών λειτουργών καθεστωτικού τύπου. Η αιτιολογία αυτού του θεσμού, όπως μας έλεγε ανώτατος κυβερνητικός παράγοντας, είναι να αποκατασταθεί ο διαχωρισμός των δύο εξουσιών, όπως ορίζει το Σύνταγμα και όχι μόνο...
* Στο μικροσκόπιο του υπουργείου μπαίνουν και οι εκκρεμείς υποθέσεις, όπως η Siemens -η κυβέρνηση προχωράει σε Εξεταστική- το Βατοπέδι, που αγγίζει και ευθύνες υπουργών, αλλά και τα ομόλογα, για τα οποία θα υπάρξει επίσης παρέμβαση στο πλαίσιο του Συντάγματος και με σεβασμό στον άδικο, όπως χαρακτηρίζεται, αλλά υπαρκτό θεσμό της παραγραφής...