Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2009
Ορκος καλών σχέσεων
Ενας παλιός γνώριμός του από τη δεκαετία του '80 φαίνεται ότι θα είναι το πρόσωπο με το οποίο θα συνομιλεί ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στο υπουργείο Παιδείας: Ο καθηγητής Γιάννης Πανάρετος, υφυπουργός και από τους πλέον έμπιστους ανθρώπους του Γ. Παπανδρέου, πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες, να αναλάβει τα Θρησκεύματα, όπως είχε συμβεί και το '88 και το '95, όταν ο νέος υφυπουργός ήταν Γενικός Γραμματέας του υπουργείου.
Τα δύο τετ-α-τετ αρχιεπισκόπου και πρωθυπουργού -το ένα την ημέρα της ορκωμοσίας του Γ. Παπανδρέου και το δεύτερο την ημέρα της ορκωμοσίας της κυβέρνησης- επιβεβαίωσαν τις καλές σχέσεις των δύο ανδρών. Σ' αυτές αναγνωρίστηκε η προσφορά αλλά και οι δυνατοτήτες της Εκκλησίας σε τομείς όπως οι μετανάστες και το προνοιακό έργο. Παπανδρέου και Ιερώνυμος επιθυμούν να συναντηθούν σύντομα για να θέσουν τις βάσεις της διαβούλευσης.
Η φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, παρά το γεγονός ότι ετέθη από τον Γ. Παπανδρέου στην προεκλογική περίοδο, δεν φαίνεται να είναι από τα πρώτα ζητήματα που θα αντιμετωπίσουν στις μεταξύ τους συζητήσεις που, όπως όλα δείχνουν, θα αρχίσουν σύντομα.
Επειδή η εκκλησιαστική περιουσία είναι ουσιαστικά σε μεγάλο μέρος της αδιευκρίνιστη, ενώ σε άλλο τμήμα της αμφισβητούμενη, η φορολόγησή της θα απαιτήσει μακροχρόνιες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις.
Συγχρόνως υποστηρίζουν ότι η Εκκλησία πληρώνει το Ενιαίο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΕΤΑΚ). Θεωρείται, πάντως, βέβαιον πως στην περίπτωση καθιέρωσης του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας κανένας στο ΠΑΣΟΚ δεν έχει διάθεση να εξαιρέσει την Εκκλησία.
Το θέμα της φορολόγησης της εκκλησιαστικής περιουσίας, που μπορεί να αξιοποιηθεί, είχε συζητηθεί επί μακρόν μεταξύ Ιερωνύμου και Παπανδρέου στις 10 Απριλίου, όταν τον είχε επισκεφθεί ο τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην αρχιεπισκοπή.
Ο Ιερώνυμος αλλά και πολλοί ιεράρχες προσέρχονται στο τραπέζι των συζητήσεων, έχοντας την ελπίδα ότι δεν θα αντιμετωπίσουν προβλήματα. Η μαγική λέξη-αίτημα των ιεραρχών είναι «ξεπάγωμα». Ο λόγος για συγκεκριμένα αστικά ακίνητα της Εκκλησίας.
Τρία είναι τα ακίνητα που η Εκκλησία καίγεται να «ελευθερώσει»:
**Εκταση στην οδό Δεινοκράτους όπου βρίσκονται παλαιωμένα κτίσματα και στεγάζονται τα εκκλησιαστικά λύκεια και όπου ο Χριστόδουλος ήθελε να ανεγερθεί ξενοδοχείο πολυτελείας.
Το υπουργείο Πολιτισμού έχει «μπλοκάρει» κάθε ενέργεια, χαρακτηρίζοντας τα κτίσματα διατηρητέα. Τώρα ο Ιερώνυμος θέλει να ανεγερθούν κατοικίες, είτε για να ενοικιαστούν, είτε για να πουληθούν, ενώ ήδη έχει αρχίσει συζητήσεις με την ΕΣΗΕΑ για να ανεγερθούν εκεί το μουσείο και η βιβλιοθήκη των δημοσιογράφων.
**Εκταση δίπλα στο γήπεδο του Παναθηναϊκού στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, που ο Δήμος Αθηναίων επιθυμεί να μετατρέψει σε χώρο πρασίνου. Εκεί η Εκκλησία θέλει να δημιουργήσει μεγάλο υπόγειο πάρκινγκ και πάνω απ' αυτό σειρά γραφείων.
**Εκταση στη Θεσσαλονίκη απέναντι από το «Μακεδονία», όπου επίσης η Εκκλησία θέλει υπόγειο πάρκιγκ και συγκρότημα γραφείων.
Παράγοντες των οικονομικών υπηρεσιών της Εκκλησίας από την προεκλογική κιόλας περίοδο έχουν έρθει σε επαφή με στελέχη της νέας κυβέρνησης. Φαίνεται ότι και οι δύο πλευρές προτιμούν να ξεκαθαρίσουν τις σχέσεις τους, χωρίς να φτάσουν στο σημείο να πάρουν διαζύγιο. Οπως λένε πολλοί ιεράρχες, «πρέπει να μπουν οι σωστές βάσεις για την πλήρη εφαρμογή απολύτως διακριτών ρόλων».
Τα δύο τετ-α-τετ αρχιεπισκόπου και πρωθυπουργού -το ένα την ημέρα της ορκωμοσίας του Γ. Παπανδρέου και το δεύτερο την ημέρα της ορκωμοσίας της κυβέρνησης- επιβεβαίωσαν τις καλές σχέσεις των δύο ανδρών. Σ' αυτές αναγνωρίστηκε η προσφορά αλλά και οι δυνατοτήτες της Εκκλησίας σε τομείς όπως οι μετανάστες και το προνοιακό έργο. Παπανδρέου και Ιερώνυμος επιθυμούν να συναντηθούν σύντομα για να θέσουν τις βάσεις της διαβούλευσης.
Η φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, παρά το γεγονός ότι ετέθη από τον Γ. Παπανδρέου στην προεκλογική περίοδο, δεν φαίνεται να είναι από τα πρώτα ζητήματα που θα αντιμετωπίσουν στις μεταξύ τους συζητήσεις που, όπως όλα δείχνουν, θα αρχίσουν σύντομα.
Επειδή η εκκλησιαστική περιουσία είναι ουσιαστικά σε μεγάλο μέρος της αδιευκρίνιστη, ενώ σε άλλο τμήμα της αμφισβητούμενη, η φορολόγησή της θα απαιτήσει μακροχρόνιες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις.
Συγχρόνως υποστηρίζουν ότι η Εκκλησία πληρώνει το Ενιαίο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΕΤΑΚ). Θεωρείται, πάντως, βέβαιον πως στην περίπτωση καθιέρωσης του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας κανένας στο ΠΑΣΟΚ δεν έχει διάθεση να εξαιρέσει την Εκκλησία.
Το θέμα της φορολόγησης της εκκλησιαστικής περιουσίας, που μπορεί να αξιοποιηθεί, είχε συζητηθεί επί μακρόν μεταξύ Ιερωνύμου και Παπανδρέου στις 10 Απριλίου, όταν τον είχε επισκεφθεί ο τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην αρχιεπισκοπή.
Ο Ιερώνυμος αλλά και πολλοί ιεράρχες προσέρχονται στο τραπέζι των συζητήσεων, έχοντας την ελπίδα ότι δεν θα αντιμετωπίσουν προβλήματα. Η μαγική λέξη-αίτημα των ιεραρχών είναι «ξεπάγωμα». Ο λόγος για συγκεκριμένα αστικά ακίνητα της Εκκλησίας.
Τρία είναι τα ακίνητα που η Εκκλησία καίγεται να «ελευθερώσει»:
**Εκταση στην οδό Δεινοκράτους όπου βρίσκονται παλαιωμένα κτίσματα και στεγάζονται τα εκκλησιαστικά λύκεια και όπου ο Χριστόδουλος ήθελε να ανεγερθεί ξενοδοχείο πολυτελείας.
Το υπουργείο Πολιτισμού έχει «μπλοκάρει» κάθε ενέργεια, χαρακτηρίζοντας τα κτίσματα διατηρητέα. Τώρα ο Ιερώνυμος θέλει να ανεγερθούν κατοικίες, είτε για να ενοικιαστούν, είτε για να πουληθούν, ενώ ήδη έχει αρχίσει συζητήσεις με την ΕΣΗΕΑ για να ανεγερθούν εκεί το μουσείο και η βιβλιοθήκη των δημοσιογράφων.
**Εκταση δίπλα στο γήπεδο του Παναθηναϊκού στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, που ο Δήμος Αθηναίων επιθυμεί να μετατρέψει σε χώρο πρασίνου. Εκεί η Εκκλησία θέλει να δημιουργήσει μεγάλο υπόγειο πάρκινγκ και πάνω απ' αυτό σειρά γραφείων.
**Εκταση στη Θεσσαλονίκη απέναντι από το «Μακεδονία», όπου επίσης η Εκκλησία θέλει υπόγειο πάρκιγκ και συγκρότημα γραφείων.
Παράγοντες των οικονομικών υπηρεσιών της Εκκλησίας από την προεκλογική κιόλας περίοδο έχουν έρθει σε επαφή με στελέχη της νέας κυβέρνησης. Φαίνεται ότι και οι δύο πλευρές προτιμούν να ξεκαθαρίσουν τις σχέσεις τους, χωρίς να φτάσουν στο σημείο να πάρουν διαζύγιο. Οπως λένε πολλοί ιεράρχες, «πρέπει να μπουν οι σωστές βάσεις για την πλήρη εφαρμογή απολύτως διακριτών ρόλων».