Πέμπτη 2 Απριλίου 2009
Ναυτιλία: Βαθαίνει η κρίση στα containerships
Στα... αζήτητα είναι 453 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα λεγόμενα containerships, που αντιστοιχούν στο 11% της παγκόσμιας χωρητικότητας, γεγονός που βυθίζει ακόμη περισσότερα στα «σκοτεινά νερά» της οικονομικής κρίσης τις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα.
Τα πλοία αυτά είναι «ανεπιθύμητα» τόσο για τα λιμάνια όσο και για τους πελάτες τους. Η Κίνα επιθυμεί τώρα να απαλλαγεί από αυτά, ενώ πριν από 5 χρόνια τα θεωρούσε περιζήτητα.
Αυτό είχε μεγάλη επίδραση στους ναυτιλιακούς δείκτες και στις προμήθειες. Μεταξύ του τέλους του 2006 και του Ιουλίου του 2008 τα ναυπηγεία είχαν λάβει αρκετές παραγγελίες για να διπλασιάσουν τον παγκόσμιο στόλο των συγκεκριμένων πλοίων.
Σήμερα αυτά τα νέα πλοία -περίπου 9.000- έχουν κατακλύσει την αγορά, ενώ η ζήτηση έχει μειωθεί σημαντικά. Για να δείξει πόσο έχουν επηρεαστεί οι τιμές από την κρίση, ένας μεσίτης από το Χονγκ Κονγκ αναφέρει το παράδειγμα ενός cape class 150 τόνων που πουλήθηκε το 2003 για 18,5 εκατ. δολάρια στην αγορά μεταχειρισμένων, με το ύψος της χρονοναύλωσης στα 15.000 δολάρια την ημέρα.
Πέρσι το καλοκαίρι το ποσό αυτό είχε ανέβει στις 175.000 δολάρια, ενώ ένα ίδιο πλοίο πουλήθηκε για 85 εκατ. δολάρια.
Στη συνέχεια η μίσθωση άγγιξε τα 300.000 δολάρια. Σήμερα οι τιμές είναι στα επίπεδα του 2003. Ο ιδιοκτήτης ενός ίδιου πλοίου προτίμησε να το πουλήσει για σκραπ για 7 εκατ. δολάρια, αντί να αναζητήσει αγοραστή.
Οι παραγγελίες νέων πλοίων έχουν μειωθεί σημαντικά και δίνεται πλέον βάρος όχι στο τι μπορεί να αγοραστεί αλλά στο τι μπορεί να ακυρωθεί. Τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας ζητούν πλέον το 20% των χρημάτων ως προκαταβολή, το 60% κατά τη διάρκεια της κατασκευής και το υπόλοιπο 20% με την παράδοση. Οι ακυρώσεις δημιουργούν στα ναυπηγεία λειτουργικό χάος.
Παράλληλα, οι αγοραστές έχουν άλλα προβλήματα. Σύμφωνα με τον Martin Stopford, διευθυντή της Clarkson Research, οι εκκρεμείς παραγγελίες στα ναυπηγεία ανέρχονται σε 526 δισ. δολάρια. Για την επιβίωσή τους τα ναυπηγεία και οι πλοιοκτήτες διαπραγματεύονται τις καθυστερήσεις.
Σύμφωνα με την Cosco Singapore, η κατασκευή 30 φορτηγών πλοίων έχει αναβληθεί ή ακυρωθεί. Σύμφωνα με τον Steve Man της HSBC, περισσότερες από τις μισές παραδόσεις για το 2010 θα καθυστερήσουν και τα ναυπηγεία θα το δεχτούν, καθώς σε αντίθετη περίπτωση δεν θα είχαν δουλειά μέχρι το 2011.
Τα πλοία αυτά είναι «ανεπιθύμητα» τόσο για τα λιμάνια όσο και για τους πελάτες τους. Η Κίνα επιθυμεί τώρα να απαλλαγεί από αυτά, ενώ πριν από 5 χρόνια τα θεωρούσε περιζήτητα.
Αυτό είχε μεγάλη επίδραση στους ναυτιλιακούς δείκτες και στις προμήθειες. Μεταξύ του τέλους του 2006 και του Ιουλίου του 2008 τα ναυπηγεία είχαν λάβει αρκετές παραγγελίες για να διπλασιάσουν τον παγκόσμιο στόλο των συγκεκριμένων πλοίων.
Σήμερα αυτά τα νέα πλοία -περίπου 9.000- έχουν κατακλύσει την αγορά, ενώ η ζήτηση έχει μειωθεί σημαντικά. Για να δείξει πόσο έχουν επηρεαστεί οι τιμές από την κρίση, ένας μεσίτης από το Χονγκ Κονγκ αναφέρει το παράδειγμα ενός cape class 150 τόνων που πουλήθηκε το 2003 για 18,5 εκατ. δολάρια στην αγορά μεταχειρισμένων, με το ύψος της χρονοναύλωσης στα 15.000 δολάρια την ημέρα.
Πέρσι το καλοκαίρι το ποσό αυτό είχε ανέβει στις 175.000 δολάρια, ενώ ένα ίδιο πλοίο πουλήθηκε για 85 εκατ. δολάρια.
Στη συνέχεια η μίσθωση άγγιξε τα 300.000 δολάρια. Σήμερα οι τιμές είναι στα επίπεδα του 2003. Ο ιδιοκτήτης ενός ίδιου πλοίου προτίμησε να το πουλήσει για σκραπ για 7 εκατ. δολάρια, αντί να αναζητήσει αγοραστή.
Οι παραγγελίες νέων πλοίων έχουν μειωθεί σημαντικά και δίνεται πλέον βάρος όχι στο τι μπορεί να αγοραστεί αλλά στο τι μπορεί να ακυρωθεί. Τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας ζητούν πλέον το 20% των χρημάτων ως προκαταβολή, το 60% κατά τη διάρκεια της κατασκευής και το υπόλοιπο 20% με την παράδοση. Οι ακυρώσεις δημιουργούν στα ναυπηγεία λειτουργικό χάος.
Παράλληλα, οι αγοραστές έχουν άλλα προβλήματα. Σύμφωνα με τον Martin Stopford, διευθυντή της Clarkson Research, οι εκκρεμείς παραγγελίες στα ναυπηγεία ανέρχονται σε 526 δισ. δολάρια. Για την επιβίωσή τους τα ναυπηγεία και οι πλοιοκτήτες διαπραγματεύονται τις καθυστερήσεις.
Σύμφωνα με την Cosco Singapore, η κατασκευή 30 φορτηγών πλοίων έχει αναβληθεί ή ακυρωθεί. Σύμφωνα με τον Steve Man της HSBC, περισσότερες από τις μισές παραδόσεις για το 2010 θα καθυστερήσουν και τα ναυπηγεία θα το δεχτούν, καθώς σε αντίθετη περίπτωση δεν θα είχαν δουλειά μέχρι το 2011.